13 februari 2011


Kanske vore dags...

...för ett blogginlägg!

Har inte haft någon motivation att blogga det sista, så då har det fått vara!

Men nu tänkte jag uppdatera er lite!

Fick ett telefonsamtal i början av januari, från BUM (barnmottagningen) i uddevalla. Sköterskan som ringde sa att det hade beslutats att Jonathan skulle få synagis i år också! JIPPI! :) För dig som inte vet så är synagis ett läkemedel, antikroppar mot RS viruset! RS virus är ett förkylningsvirus som sätter sig på luftvägarna hos barn. Spädbarn och barn med sjuka lungor kan bli RIKTIGT sjuka om de drabbas av detta virus. Och med riktigt sjuka menar jag inläggning på sjukhus med syrgas och hela karusellen! Så om man har spädbarn så bör man hålla sig från stora fokmassor, köpcentra ect! Varför medicinerar man då inte alla barn med dessa antikroppar undrar ni!? Jo, därför att en dos synagis kostar 10 000 kronor. Och då det inte är ett vaccin utan just antikroppar så måste man fylla på dosen en gång per månad under tiden RS viruset härjar! Detta innbär att under en säsong så får ex Jonathan synagis för runt 40 000 kr!Jag är oerhört tacksam för att Jonathan fick synagisen i år också. Generellt ger man bara extrem prematurer synagis första året. Men i och med Jonathans lungproblem med astman och BPD´n så fick han det alltså i år också! Men det är väldigt olika mellan lanstingen har jag märkt. Jag vet ett barn som är lika gammalt som Jonathan och som har svår BPD (J har lindrig), som inte fick synagis i år och bliv allvarligt sjuk i RS! Så tackasam med stort T är jag! Årets influensavaccin har J fått också på läkarnas inrådan! Imorgon är det dags för dos nr 2 av synagisen.

Vidare så har vi vart sjuka en del, Jonathan och jag. Ungefär var tredje vecka ligger vi. Pust!

Nog om sjukdomar, snart fyller mitt hjärta 2 år, kan ni fatta 2 år. Är ju inte klokt! Han är verkligen helt underbar, fantastisk och så himla rolig att vara med! Mitt lilla mirakel! :)

Den 21 februari så skall jag till NÄL och avdelning 34, NEO! :) Jag och en annan mamma skall ha lite föräldrafika för de som ligger inne nu med sina små! Skall bli så otroligt roligt! :) Den andra mamman, Ulrica och jag låg inne samtidigt på 34:an, och har inte setts sen sommaren 09, så det skall bli så roligt att träffas! :)Har kontakt på FB dock! :) Nä, nu ska jag natta en liten kille!



Inga kommentarer: